maandag 20 mei 2013

Taartfun - Mickey Mouse

Werken met chocolade is altijd moeilijk: de temperatuur mag niet te hoog te laag zijn, als je ganache wil maken is de hoeveelheid room afhankelijk van het resultaat dat je wil bekomen en het wordt vaak een vuil boeltje. Toch blijft het leuk!
Ik had nog een bakvorm liggen in de vorm van Mickey Mouse (een toffe herinnering aan twee daagjes Disney Land Parijs) en wou daar graag wat mee doen. Ik besloot een klassieke quatre quarts te maken en deze te schilderen met chocolade. Ik wist van bij het begin dat door het schilderen met chocolade ik nooit een mooi afgelijnd product zou krijgen dan wanneer ik bijvoorbeeld zou werken met rolfondant, maar dat was de bedoeling niet. 
Voor de donkere vlakken gebruikte ik pure chocolade en voor de blekere en gekleurde vlakken witte chocolade met kleurstof. Ik heb zowel kleurstof gebruik in vloeibare als in gelvorm en bekwam met de vloeibare vorm toch het meest egale resultaat.

Met een klassieke quatre quarts met een chocoladelaagje kan je niets verkeerd doen: iedereen zal er dol op zijn. Bovendien is schilderen met chocolade echt een leuke activiteit om met kinderen te doen; ze zullen er gek op zijn! Alleen tijdig de chocolade opnieuw smelten zodat ze niet te rap gaat stollen. Dat bleek uiteindelijk het grootste probleem: de chocolade ging rap stollen waardoor het resultaat er nogal 'ruw' uitziet. Tips om te voorkomen dat de chocolade zo snel stolt zijn altijd welkom!


Bak ze!

xxx

K.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten