zaterdag 25 mei 2013

De Witte Leeuw

Voor de verjaardag van mijn vader gaan we ieder jaar iets lekkers gaan eten op restaurant. Dit jaar was de keuze gevallen op "De Witte Leeuw". Een heel gezellig restaurant in het historisch centrum van Gent. Het bevindt zich bovendien op - naar mijn mening - één van de mooiste plaatsen in Gent, namelijk de Graslei.

In De Witte Leeuw serveert mijn voornamelijk Gentse specialiteiten, grillgerechten en diverse salades. De kaart toont niet als een culinaire ontdekkingstocht, maar eerder als een brasserie in een gezellige setting. Wil je weten hoe mijn avond verlopen is, scroll dan zeker verder naar beneden.




Exterieur

De gevel en de setting van "De Witte Leeuw" zijn prachtig. Uiteraard is er hier wel sprake van een bias, daar ik gewoonweg verliefd ben op Gent en de Graslei. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat personen die Gent nog niet kennen mijn mening wel zullen delen.

Interieur

Het interieur was gezellig, maar ik had heel de tijd het gevoel dat het niet"af" was. Er waren bepaalde details die niet klopt; alsof er geen lijn zat in de stijl die men wou creëren. 

Bediening

De ober die ons de hele avond bediende was enorm sympathiek en vriendelijk. Hij maakte regelmatig grapjes, wat wij wel konden smaken. Uiteraard is niet iedereen tevreden met zo een aanpak. Het blijft dan ook de vraag of iedereen deze grappende ober zou appreciëren. 

Eten

De vegetarische groentenwok met sojasaus was lekker, maar niet origineel: het waren echt alleen maar groenten met sojasaus. Er was geen rijst of pasta voorzien. De Gentse waterzooi was bereid zonder room en de kip was vrij droog waardoor deze smaak miste. De kaaskroketten waren top. Echter de garnaalkroketten waren te fel gekruid. Er werd meer dan voldoende brood gereserveerd, maar het was niet vers. Het waren voorgebakken broodjes die duidelijk al een tijdje voorheen waren afgebakken en reeds slap waren geworden.
Op de dessertkaart stond onder meer vermeld: gebak van de dag, warme appeltaart en warme appeltaart met slagroom en ijs. Toen ik vroeg naar het gebak van de dag, wist het meisje die ondertussen onze tafel had overgenomen, helemaal niet waar ik het over had en antwoordde ze maar met "appeltaart". Ik vroeg dan maar een warme appeltaart (zonder de slagroom en ijs) en kreeg uiteindelijk toch een bord mét ijs en slagroom.

Het eten kwam telkens snel. Eigenlijk té snel. Het voorgerecht was nog maar net afgeruimd of daar was het hoofdgerecht al.

Algemene conclusie

Het was een gezellige avond en we hebben best wel lekker gegeten, maar er was niet echt iets dat er bovenuit sprong. De gerechten op de kaart zijn klassiek, maar bieden in hun bereiding geen meerwaarde, wat wel jammer is. Op een continuüm van dramatisch tot uitstekend zou ik "De Witte Leeuw" eerder ergens in hun midden plaatsen. Bovendien denk ik dat er op de Graslei betere restaurants bestaan, binnen dezelfde prijsklasse.

Geïnteresseerd? Bezoek zeker en vast eens hun website: De Witte Leeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten