maandag 27 mei 2013

Back To Basics - Vanille cupcakes met suikerglazuur

Het is meer dan 15 jaar geleden, maar ik herinner het mij nog alsof het gisteren was: 9 jaar oud was ik en op bezoek bij een groottante in het regenachtige Stoke - On - Trent, Engeland. Vermits het in Engeland eigenlijk nog meer regent dan hier, deden we vooral binnenactiviteiten. Zo had ik mijn allereerste cupcake - en zelfs bakervaring. Eenvoudige vanillecupcakes met een zoete topping van suikerglazuur en afgewerkt met de oerklassieke ijssnoepjes in alle mogelijke kleuren: de droom van ieder kind.
Terwijl ik door enkele fotoboeken aan het bladeren was en een foto tegenkwam uit die tijd, voelde ik dan ook een nostalgische bakbui opkomen. Het originele recept van 15 jaar geleden heb ik helaas niet meer, maar dat mocht de bakpret niet bederven. Nostalgisch terugdenkend aan die zorgeloze tijd heb ik dan ook met volle teugen genoten bij het maken van ieder cakeje!


Voor ongeveer 18 cupcakes

Cupcakes

230 g zelfrijzend bakmeel
230 g zachte boter
210 g fijn kristalsuiker
20 g vanillesuiker
1 theelepel vanille - essence
1 theelepel bakpoeder
4 eieren

Doe alle ingrediĆ«nten in een kom en meng goed tot je een glad beslag krijgt. Verdeel het deeg over de verschillende vormpjes en bak gedurende 20 minuten in een voorverwarmde oven van 175°.

Suikerglazuur

250 g poedersuiker
enkele eetlepels water

Doe de poedersuiker in een kommetjes en meng het water er beetje bij beetje bij. Hoeveel water je precies nodig hebt, hang ervan af hoe dik je het suikerglazuur wil.

Doe de ijssnoepjes in een kommetje. Smeer wat suikerglazuur op de cupcake en dip deze in de snoepjes. Laat het suikerglazuur hard worden en smullen maar!

Tip: voor een frisse toets kan je wat citroensap bij het suikerglazuur voegen.

Bak ze!

xxx

K.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten